Nieodpowiednie zachowanie pojazdu po wymianie felg? Sprawdź, czy nowe felgi mogą zniszczyć Twój samochód?

2023-09-13
Felgi aluminiowe mają mnóstwo zalet. Zdecydowanie odmładzają każdy samochód, dodając mu lekkości i podkreślając jego urodę. Felgi mają także wpływ na dłuższe życie układu hamulcowego, układu kierowniczego i nieco mniejsze spalanie. Czasami wymiana felg powoduje nieodpowiednie zachowanie pojazdu. Przyczyny problemów nie leżą bezpośredni w felgach. Powodem jest zły dobór felg, niewłaściwy montaż felg, zamontowanie w samochodzie felg niskiej jakości lub felg używanych, które cierpią na kilka problemów.
Nieodpowiednie zachowanie pojazdu po wymianie felg? Sprawdź, czy nowe felgi mogą zniszczyć Twój samochód?

Coraz więcej kierowców decyduje się wymienić felgi stalowe na felgi aluminiowe w swoich autach. W naszym kraju zdecydowana większość rodaków kupuje auta używane. Z raportów wynika, że najczęściej polscy kierowcy mogą sobie pozwolić na zakup kilkunastoletniego auta, za kilkanaście tysięcy złotych. Po przeprowadzeniu podstawowych czynności serwisowych i napraw, pojazdy te przeżywają drugą młodość. Kiedy wymieni się w nich felgi stalowe na nowoczesne felgi aluminiowe, auta zdecydowanie zyskują na wyglądzie. I wizualnie stają się młodsze.

Odmłodzić, unowocześnić i upiększyć można też znacznie młodsze auto, np. kilkulatka z polskiego salonu. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest odpowiedni dobór felg i… dobry stan techniczny samochodu.

Zanim zdecydujesz się na nowe felgi aluminiowe, zadbaj o stan techniczny samochodu

Montaż felg, nawet najpiękniejszych, do auta z zużytym zawieszeniem i układem kierowniczym, to mijanie się z celem. Pojazd będzie dobrze wyglądać. Jednak nie będzie radości z jego użytkowania. Nie wspominając o problemach z bezpieczeństwem jazdy.

Sprawne zawieszenie i układ kierowniczy mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo, sterowalność i kierowalność auta. Jeśli są niesprawne, auto nie będzie odpowiednio szybko reagować na ruchy kierownicą, ciężko będzie powrócić na właściwy tor jazdy po ominięciu przeszkody na drodze, samochód będzie ściągać, pojawi się nieprawidłowe zużycie opon, które zdecydowanie skróci ich żywotność. A przecież opony nie należą do tanich…

  • W samochodach najczęściej wymiany wymagają końcówki drążków kierowniczych (ze względu na zużyte przeguby metalowo – gumowe), wahacze (albo ich elementy składowe: tuleje metalowo – gumowe i sworznie), amortyzatory i sprężyny.
  • Po wymianie wymienionych wyżej elementów i zamontowaniu nowych felg z oponami, pamiętaj o ustawieniu geometrii kół w warsztacie. Dzięki niej pojazd będzie poruszać się z mniejszymi oporami, auto będzie utrzymywać odpowiedni tor ruchu, samochodem da się łatwo manewrować, a do tego pojazd będzie zużywać mniej paliwa, a opony będą służyć dłużej.
  • Pamiętaj o doborze odpowiednich opon. To one stykają się z nawierzchnią drogi i mają bezpośredni wpływ na sprawne przenoszenie mocy z silnika, krótką drogę hamowania i szybkie przenoszenie ruchów kierownicy na koła.

A może felgi używane?

Nowe felgi aluminiowe mają bardzo atrakcyjne ceny, a do tego, w polskich firmach można kupić felgi wysokiej jakości, które są bardzo trwałe. Dzięki temu można je eksploatować przez lata.

Jak myślisz, dlaczego ktoś chce tanio sprzedać używane felgi? Powodów może być wiele. Felgi są zużyte i podrapane, więc trzeba przeprowadzić ich remont. Mogą mieć już wiele lat, w starszych modelach materiał felgi nie był tak mocny, jak w nowych, współczesnych, gdzie alufelgi są mocniejsze i trwalsze, niż felgi stalowe. Mogą być też skorodowane. Nowe felgi współczesne, są o wiele bardziej odporne na korozję.

Używane felgi mogą być pokrzywione (skrzywiona obręcz), na skutek niewłaściwej eksploatacji. Będzie to powodować szereg problemów, takich jak chociażby drgania na kierownicy. Zmiana kształtu obręczy wywołuje drgania, które przenoszą się na zawieszenie auta, a potem na jego kabinę. Poza utratą komfortu, powoduje to także przyspieszone zużycie zawieszenia pojazdu. Korozja na obrzeżach felgi będzie powodem tego, że powietrze schodzi z koła. Współczesne opony są bezdętkowe. Stopka opony musi idealnie przylegać do obręczy. Jeśli znajdzie się na niej korozja, pojawią się mikroszczeliny, powodujące stałe wycieki powietrza.

Nie wiesz też tego, czy używane felgi nie były naprawiane. Jeśli były spawane w niewłaściwy sposób (spawano ich ramiona), to niestety, narażasz się na wielkie niebezpieczeństwo. Nietrudno sobie wyobrazić, co się stanie, jeśli felga oderwie się w trakcie jazdy.

Jak bezpiecznie dobrać felgi do samochodu?

Najbezpieczniejsze rozwiązanie to stosowanie się do rozmiarów felg i opon, zalecanych przez producenta samochodu. Zazwyczaj producent samochodu daje możliwość stosowania całej palety rozmiarów.

Spójrzmy na dwa przykłady:

  • Sedan Alfa Romeo Giulia: rozmiar oryginalny to 16 - calowe felgi z oponami 205/60. Producent dopuszcza także stosowanie felg 17 - calowych z oponami 225/50, felg 18 – calowych z oponami 225/45, a także 19 – calowych, z oponami 225/40 na przód i 255/35 na tył.
  • Bardzo popularne w naszym kraju BMW 3E90, które króluje w rankingach aut sprowadzanych z UE. Rozmiar oryginalny to 16 – calowe felgi z oponami 205/55, ale producent dopuszcza także stosowanie felg 17 – calowych (225/45), 18 – calowych (225/40), 19 - calowych (225/35) i 20 – calowych (235/30).

    A co ze starszymi samochodami, w których producent zalecał np. tylko felgi w rozmiarze 15 lub 16 cali? Wystarczy skontaktować się ze specjalistą, który dobierze odpowiednie felgi, tak, aby zachować właściwy rozmiar. Czyli jeśli kierowca chce zastąpić standardowe felgi 16 calowe z oponami o wysokiej ściance bocznej nowymi alufelgami o średnicy 18 cali, musi do nich zastosować odpowiednio niższe opony (o niższej ściance bocznej).

Jak widać, kierowca może wybierać spośród całego szeregu rozmiarów. Takie rozwiązanie jest najbezpieczniejsze. Dobór felg może być wyjątkowo prosty. Znając powyższe dane (plus dodatkowe, jak ET, rozstaw śrub itd.) wystarczy skorzystać z wyszukiwarki w sklepie z oponami.

Auto z takimi felgami bez problemu przejdzie przegląd techniczny. Koła będą idealnie pasować do pojazdu, nie powodując problemów w trakcie skręcania.

Bądź z nami na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze informacje o felgach, ze świata motoryzacyjnego oraz promocjach w naszym sklepie.

Problemy z felgami po montażu

Kiedy mogą pojawić się problemy z felgami po montażu?

  • Hałas związany z felgami może być spowodowany przez niewłaściwe dokręcanie śrub podczas montażu. Montaż nowych felg z oponami powinien zostać przeprowadzony w dobrym warsztacie. Śruby montażowe (albo nakrętki) powinny być dokręcane z użyciem klucza dynamometrycznego, z odpowiednim momentem dokręcenia, zalecanym przez producenta.
  • Drgania na kierownicy mogą być spowodowane przez niewłaściwie wyważone koła. Zawsze niezbędne jest wyważanie kół w warsztacie wulkanizacyjnym. Koło z oponą montuje się na wyważarce. Mechanicy sprawdzają jego wyważenie i w razie niewłaściwego, montują na nim ciężarki. Warto pamiętać, że felgi aluminiowe znacznie łatwiej wyważa się, niż felgi stalowe. Poza tym felgi aluminiowe są bardziej odporne na utratę ciężarków.
  • Inne problemy mogą być spowodowane przez niewłaściwy dobór felg do samochodu. Warto pamiętać, że źle dobrane felgi mogą być przyczyną całego szeregu problemów. Pierwszy to przegląd techniczny. Jeśli felgi będą zbytnio schowane lub będą zbytnio wystawać poza obrys karoserii, diagnosta nie podpisze badania technicznego. To skutek źle dobranego ET. Źle dobrane felgi, zazwyczaj za duże albo za szerokie (w stosunku do rozmiarów zalecanych przez producenta auta), mogą mieć też inne, poważne skutki. Mogą ocierać się o błotniki, utrudniać skręcanie (co może mieć tragiczne skutki) i powodować przyspieszone zużycie elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego.
  • W przypadku, gdy felgi są montowane do starszego samochodu i potrzebne są dodatkowe akcesoria montażowe, takie jak dystanse, czy nakładki, pozwalające zmienić rozstaw śrub montażowych, trzeba korzystać z bezpiecznych, certyfikowanych produktów, oferowanych przez sprawdzone sklepy. Produkty niskiej jakości, kupowane w niewyspecjalizowanych sklepach, mogą powodować odkręcanie koła w czasie jazdy, drgania na kierownicy i hałas.

Kiedy dobierasz felgi i opony o innym rozmiarze niż fabryczny…

Są kierowcy, którzy nie chcą stosować się do rozmiarów fabrycznych i opcjonalnych. Chcą oni zrealizować swoją wizję ulepszenia auta i poprawy jego charakterystyk jazdy.

O czym warto pamiętać?

  • Nie ma rozwiązań idealnych. Jeśli coś zyskasz, na czymś będziesz musiał stracić.
  • Przykład? Felgi aluminiowe o większej średnicy, połączone z oponami niskoprofilowymi. Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim piękny wygląd auta. Dochodzą do tego kolejne plusy, takie jak szybka reakcja na ruchy kierownicą, stabilne trzymanie się drogi podczas jazdy oraz lepsze trzymanie się drogi podczas szybkiego wchodzenia w zakręty. Jest też wada. Na skutek zmniejszenia opony, znacząco zmniejsza się komfort jazdy. Z pewnością nie jest to rozwiązanie dobre dla kogoś, kto ceni luksus i wygodę. Poza tym felgi są bardziej narażone na uszkodzenia (zwłaszcza w sytuacji, gdy dojdzie do utraty ciśnienia w oponie). Wystarczy jednak zastosować felgi aluminiowe o mniejszej średnicy i oponę o wyższej ściance bocznej, aby uzyskać lepszy wygląd i zachować komfort. W tym przypadku auto mniej pali, felgi są bardziej odporne na uszkodzenia.
  • Felgi o większej średnicy, z oponami o niższych ściankach bocznych to dobre rozwiązanie dla aut sportowych. W tym przypadku komfort ma mniejsze znaczenie. Można zastosować większe tarcze hamulcowe, a kształt felg zapewni im możliwość dobrego chłodzenia strumieniem powietrza.
  • Szersze felgi z szerszymi oponami zapewniają lepszą przyczepność, leprze przenoszenie siły napędowej i lepsze hamowanie. Jednak zwiększają zużycie paliwa, a przekroczenie dopuszczalnej szerokości może znów powodować problemy z właściwą pracą układu kierowniczego i zawieszenia auta.
  • Stosowanie mniejszych felg aluminiowych i opon o wyższych ściankach bocznych to zapewnienie dobrej odporności na aquaplanning (poślizg na mokrej nawierzchni). Czyli to świetne rozwiązanie dla aut rodzinnych i firmowych.

Pamiętaj o tym, że aby zamontować w aucie mniejsze lub większe felgi, o rozmiarach innych niż zalecane przez producenta samochodu, musisz przeprowadzić indywidualny odbiór auta w Stacji Kontroli Technicznej. Następnie, jeśli będzie on przeprowadzony z wynikiem pozytywnym, trzeba przygotować odpowiednie dokumenty w Wydziale Komunikacji.

Jeśli nie uzyskasz takiego odbioru i pozytywnego wyniku badania, a zamontujesz felgi o rozmiarach niezalecanych, możesz zostać zatrzymany przez Policję, ukarany mandatem i punktami karnymi.

Dlatego jednak najbezpieczniej jest stosować się do rozmiarów zalecanych. Tym bardziej, że wybór felg jest ogromny.

Kup dobre felgi aluminiowe w Felgeo.pl

Felgeo.pl to jeden z liderów polskiego rynku w sprzedaży dobrych felg aluminiowych. Jeśli chcesz kupić dobre i bezpieczne felgi, Felgeo.pl jest idealnym miejscem do zakupów. Możesz wybierać spośród setek modeli felg, a także dodatków montażowych wysokiej jakości. Skorzystaj z profesjonalnej wyszukiwarki, która pozwoli Ci łatwo dobrać alufelgi do Twojego samochodu.

Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1381 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-13
OK
2024-11-05
Niezwykle szybko dostarczone. Felgi dobrej jakości w doskonałej cenie. Polecam
pixelpixelpixelpixelpixel