• Ikona bezpiecznych zakupów

    Bezpieczne zakupy

  • Ikona furgonetki

    Wysyłka w 24h

  • Ikona pędzącego czasu

    Najszybsza oferta w Polsce

  • Ikona dymka czatu z gwiazdką

    Milion zadowolonych klientów

Darmowa dostawa od 70,00 PLN

Dodaj produkty podając kody

Dodaj plik CSV
Wpisz kody produktów, które chcesz zbiorczo dodać do koszyka (po przecinku, ze spacją lub od nowej linijki). Powtórzenie wielokrotnie kodu, doda ten towar tyle razy ile razy występuje.

Dlaczego należy kontrolować ciśnienie w ogumieniu?

2018-01-08
Dlaczego należy kontrolować ciśnienie w ogumieniu?
Na stan ogumienia swojego samochodu, kierowcy najczęściej zwracają uwagę przy okazji sezonowej zmiany opon lub w przypadku ich uszkodzenia. Skupiają się wtedy głównie na stanie technicznym samej opony (stan bieżnika, ewentualne ślady uszkodzeń mechanicznych). Często zapominając, jak ważne jest ciśnienie wewnątrz opony, zwłaszcza w trakcie bieżącej eksploatacji.    


Dostępne wyniki badań na rynku pokazują, że zaledwie co czwarty pojazd na naszych drogach, porusza się z prawidłowym ciśnieniem w kołach. Jazda na nieprawidłowo napompowanych kołach, może okazać się tym czasem katastrofalna w skutkach. Nie warto zatem bagatelizować tego problemu.  
 

Ubytek ciśnienia w oponie jest stanem naturalnym. W okresie 3 miesięcy opony mogą stracić do 0,2 bar ciśnienia. Na spadek ciśnienia, w głównej mierze wpływa zmiana temperatury otoczenia – wraz z temperaturą spada ciśnienie. Ponadto przyczyn spadku ciśnienia można upatrywać w niewłaściwym montażu opony, nieszczelności zaworu/wentyla lub uszkodzeniu mechanicznym samej opony.    


Jakie zatem powinno być prawidłowe ciśnienie w ogumieniu? Nie ma jednej prawidłowej wartości ciśnienia dla wszystkich typów aut. Producenci samochodów określają ją dla każdego modelu indywidualnie, a jej ustalenie jest wynikiem wielu przeprowadzonych testów. Informacja o tym, jakie ciśnienie powinny mieć koła naszego samochodu, najczęściej znajduje się na naklejce przymocowanej do tzw. słupka B samochodu. Parametry te są widoczne po otwarciu drzwi od strony kierowcy.  
 


Często także, informacja ta umieszczana jest na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub w instrukcji użytkowania samochodu. Pojawiają się jednak pewne odstępstwa od zaleceń producenta dotyczących ciśnienia. Jako, że główną przyczyną jego spadku jest zmiana temperatury otoczenia zaleca się, aby zimą ciśnienie w oponach było o 0,2 bar wyższe niż to określane przez producenta jako prawidłowe. O „dopompowaniu” opon należy również pamiętać w sytuacji, gdy zamierzamy przewieść cięższy ładunek lub podróżować z pasażerami i dodatkowym bagażem. Przed dłuższą podróżą warto sprawdzić także ciśnienie w kole zapasowym. Zaleca się, aby było ono wyższe i wynosiło nawet  4 bar. Zwyczajowo, wartość tego ciśnienia podana jest na obręczy koła.    


Zarówno zbyt niskie jaki i zbyt wysokie ciśnienie w oponach niesie za sobą negatywne skutki. W momencie, gdy ma ono niższą wartość niż zalecana prze producenta, nadmiernemu obciążeniu ulegają tzw. barki opony. W przypadku, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie, szybciej zużywa się jej centralna część.    



Jazda na oponach z nadmiernie zużytym bieżnikiem, przyczynia się do wydłużenia drogi hamowania. Zarówno zbyt niskie jaki i zbyt wysokie ciśnienie oznacza słabszą przyczepność do drogi.  Nieprawidłowo napompowane opony sprawiają, że auto staje się mniej przewidywalne na drodze. Zbyt  wysokie ciśnienie dodatkowo osłabia amortyzację przy nierównościach. Taka jazda jest nie tylko mało komfortowa, ale przede wszystkim niebezpieczna. W skrajnych przypadkach nieprawidłowo napompowana opona może nawet eksplodować, co stanowi sytuację zagrażającą naszemu życiu i zdrowiu. Warto zaznaczyć, że nieprawidłowe ciśnienie w oponach ma wpływ na większe zużycie paliwa, które wzrasta nawet o 0,3l/100km. Tym samym przyczynia się do zwiększenia emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń środowiska.  



Kontrola ciśnienia w oponach jest czynnością bardzo prostą i zajmuje zaledwie kilka minut. Zaleca się, aby przeprowadzać ją raz w miesiącu. Aby dokonać pomiaru najprościej jest udać się do warsztatu wulkanizacyjnego. Z powodzeniem jednak możemy wykonać go samodzielnie. W tym celu potrzebny będzie nam np. elektroniczny miernik ciśnienia, który należy przyłożyć do wentyla opony. Wartość ciśnienia zostanie wskazana na wyświetlaczu miernika.  Obsługa urządzenia jest niezwykle prosta, wszystkie funkcje wykonywane są przy użyciu jednego przycisku. Należy jednak pamiętać, że pomiaru należy dokonywać na zimnej oponie, czyli takiej, która nie była użytkowana przez co najmniej dwie godziny lub nie przejechano na niej więcej niż 3 km przy małej prędkości.  


Zdecydowanie lepszym i bardziej wygodnym rozwiązaniem będzie montaż czujników ciśnienia w oponach. System ten nosi nazwę Tire Pressure Monitor System (TPMS). Od listopada 2014 roku jest on obowiązkowym elementem wyposażenia każdego nowo wyprodukowanego auta. TPMS pozwala na stałą kontrolę ciśnienia w oponach. Producenci urządzeń systemu TPMS, nie zapomnieli również o posiadaczach starszych aut, które takiego rozwiązania nie posiadają. Zestaw Retrofit CS40 marki CUB pozwala na montaż czujników ciśnienia w tego typu autach. Odczyt ciśnienia z czujników następuje przy pomocy telefonu lub tabletu, który przetwarza sygnał wydawany przez czujnik na obraz.    



Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w opona będzie miało pozytywny wpływ na nasze bezpieczeństwo w czasie podróży oraz stan naszego portfela. Prawidłowe ciśnienie może znacznie przedłużyć żywotność opon. Zmniejsza się także zużycie paliwa, a tym samym zanieczyszczenie środowiska. Jego kontrola naprawdę nie kosztuje zbyt wiele. W znacznym stopniu może wpłynąć na to, co jest najważniejsze w czasie podróży, czyli nasze bezpieczeństwo. Warto zatem wyrobić w sobie nawyk, systematycznej okresowej kontroli ciśnienia w oponach lub zainwestować w czujniki ciśnienia, które znacznie nam ten pomiar ułatwią.  

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1452 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2025-02-12
wszystko ok towar zgodny z opisem
2025-01-16
SUPER
pixelpixelpixelpixelpixel