Dodaj produkty podając kody
Czy Twoje felgi aluminiowe są warte swojej ceny? Odkryj zaskakujące fakty, o których producenci nie mówią!

Felgi aluminiowe mogą być elementem wyposażenia auta, kupionego w salonie. Alufelgi można też bez problemu dokupić do każdego współczesnego samochodu (bez względu na jego wiek). Wybierając nowe auto w salonie, kierowca ma do wyboru zazwyczaj tylko kilka rodzajów wzorów alufelg. Jeśli chce doposażyć używane auto w alufelgi, może wybierać spośród setek wzorów. Nowoczesne alufelgi to nie tylko kształty, to także mnogość wersji kolorystycznych (standardowe odcienie srebra, chromu, czerni i tytanu, kompozycje dwukolorowe, felgi w odcieniach czerwieni, a także najnowsze w odcieniach szarości). Odpowiednio dobrany wzór i kolor może zdecydowanie uatrakcyjnić, odświeżyć i podkreślić wygląd zewnętrzny samochodu. Tym bardziej, że alufelgi można stosować w połączeniu z oponami niskoprofilowymi. Dzięki temu, w aucie można zamontować alufelgi o średnicy znacznie większej, niż felgi stalowe (np. 17 calowe alufelgi zamiast 15 calowych felg stalowych).
Co zyskam, kupując felgi aluminiowe?
O walorach estetycznych już wspomnieliśmy w poprzednim akapicie. Dzięki felgom aluminiowym samochód może zyskać na elegancji, albo można dodać mu więcej sportowego charakteru. Urodę auta można podkreślić, albo stworzyć oryginalny projekt, ze śmiałym kolorem felg w roli głównej (wspomniane odcienie czerwieni).
Co poza tym? Jakie są inne zalety felg aluminiowych?
- Felgi markowych producentów są do 30% lżejsze od felg stalowych. Co dzięki temu zyskujemy? Mniejsze obciążenie elementów układu jezdnego (mniejsza masa nieresorowana) i mniejsze opory toczenia. Dzięki mniejszym oporom można liczyć na mniejsze spalanie. W przypadku kierowcy auta osobowego będzie ono niemalże niezauważalne (do 3%), jednak w przypadku floty samochodów firmowych będzie to już znaczący sposób na oszczędności. Tak, czy wiedzieliście o tym, że coraz więcej samochodów firmowych, nie tylko aut dla handlowców, ale też małych dostawczaków, ma montowane felgi aluminiowe?
- Duża przestrzeń otworów przewietrzających w felgach aluminiowych sprawia, że elementy robocze układu hamulcowego (tarcze i klocki) pracują zdecydowanie dłużej, bo są efektywnie chłodzone po każdym hamowaniu.
- Precyzja wykonania felg aluminiowych jest znacząco wyższa niż felg stalowych. Wymaga tego ich skomplikowana konstrukcja. Do produkcji felg aluminiowych używa się materiałów najwyższej jakości, które są trwałe.
- Dobre felgi aluminiowe, wykonane z mocnych materiałów, są bardziej odporne na odkształcenia, niż felgi stalowe. To z pewnością zaskakujące dla wielu osób. Przez lata bowiem funkcjonował mit, że felgi aluminiowe można łatwo "skrzywić".
- Nowoczesne metody lakierowania dobrych felg aluminiowych (trzy warstwy lakieru, jak na karoserii) sprawiają, że alufelgi są odporne na warunki atmosferyczne i można je bez problemu stosować zimą. Czyli wystarczy jeden komplet alufelg na cały rok. Można zmieniać opony sezonowe albo zastosować opony wielosezonowe. Albowiem...
- ...felgi aluminiowe łatwiej się wyważa, niż felgi stalowe (w warsztatach wulkanizacyjnych, podczas montażu opon, albo sprawdzania kół co pół roku).
To tyle, jeśli chodzi o zalety. Jakie są wady?
Dbałość o felgi trudno zaliczyć do wad, bo o felgi stalowe też trzeba dbać i też trzeba je regularnie czyścić. Jednak dla niektórych kierowców to dodatkowa czynność eksploatacyjna. Dlatego zaliczamy ją do wad. Felgi aluminiowe wystarczy co pewien czas wyczyścić wodą z szamponem, korzystając z miękkiej szczoteczki, która pozwoli dotrzeć do wszystkich zakamarków. Można je również woskować, albo pokryć ceramiką.
Największa wada felg aluminiowych to cena, wyższa niż w przypadku felg stalowych. Tak, za felgi aluminiowe trzeba zapłacić więcej niż za felgi stalowe. Kierowca, który porówna, ile kosztują felgi aluminiowe i ile kosztują felgi stalowe, zastanawia się, skąd bierze się różnica w cenie.
No właśnie, skąd się bierze?
Ile kosztują felgi stalowe? Jak produkuje się felgi stalowe?
Na początek wyjaśnimy, dlaczego felgi stalowe są tańsze od felg aluminiowych.
Ile kosztują felgi stalowe? 15 calowe felgi do popularnego modelu auta kompaktowego można kupić za 150 – 200 zł/sztuka. To znacznie mniej, niż trzeba zapłacić za felgi aluminiowe o tej samej średnicy z prostym wzorem (średnio 400 zł/sztuka).
Felgi stalowe projektuje się za pomocą narzędzi komputerowych. Jak każdy wie, felgi stalowe nie mają skomplikowanego kształtu. Tarcza felgi (element, który przykręca się do piasty koła) ma jedynie kilka odpowiednio rozmieszczonych, niewielkich wycięć. W feldze umieszcza się również otwory montażowe na śruby, zgodnie z wymaganiami konkretnego modelu auta. Muszą mieć odpowiedni rozstaw, np. 5x100, a miejsca wokół nich muszą być odpowiednio wzmocnione, poprzez odpowiednie wyprofilowanie stali.
Felgi stalowe produkowane są z arkuszy stali o grubości od 3 do 5 milimetrów. Osobno produkowane są tarcze i obręcze. Wykonuje się je za pomocą pras hydraulicznych, które nadają odpowiedni kształt arkuszom stali. Następnie obydwa elementy składowe felgi (tarcza i obręcz) są trwale łączone metodą spawania. Na koniec felgi zabezpiecza się przed korozją i maluje proszkowo.
Ile kosztują felgi aluminiowe? Jak produkuje się felgi aluminiowe?
Dlaczego cena felg aluminiowych jest wyższa, niż cena felg stalowych?
Po pierwsze, ze względu na zastosowany materiał do produkcji. Teoretycznie mówi się, że są to felgi aluminiowe. Jednak nie są one produkowane tylko z aluminium. Dlatego lepszym określeniem jest „felga ze stopów lekkich”.
Do produkcji felg aluminiowych stosuje się stopy aluminium o zawartości krzemu od 4 do 30%. Zawartość samego aluminium w materiale do produkcji felgi nie przekracza 30 procent.
Materiał, z którego produkowane są felgi aluminiowe jest dodatkowo wzbogacany innymi metalami, takimi jak tytan, miedź, magnez, mangan i nikiel.Dodatek tych pierwiastków pozwala na obróbkę cieplną felg i przesycanie oraz starzenie ich, dzięki czemu uzyskują one odpowiednią wytrzymałość cieplną. Są to materiały znacząco droższe od stali, stosowanej do produkcji felg stalowych. To pierwszy powód, dla którego alufelgi są droższe.
Felgi aluminiowe są również, tak samo, jak stalowe, projektowane za pomocą narzędzi komputerowych. Proces jest jednak znacząco bardziej skomplikowany. A co za tym idzie, droższy.
- Po pierwsze, felga aluminiowa musi mieć atrakcyjny wygląd. Zatem trzeba wybrać odpowiedni styl (np. felga pięcioramienna z grubszymi ramionami, felga dziesięcioramienna z cienkimi ramionami) i stworzyć ciekawy wzór. Poza kształtem, wpływ na wygląd felgi mają także inne elementy wykończeniowe, jak gniazda montażowe, boki ramion, elementy dekoracyjne obręczy, umieszczone centralnie logo.
- Po drugie, osoba projektująca nowy wzór felgi aluminiowej musi też zaprojektować odpowiednią kompozycję kolorystyczną. To też wymaga czasu i też kosztuje. Trójwymiarowy model felgi, stworzony w wirtualnym środowisku, może wymagać wielu poprawek, aż do uzyskania zadowalającego efektu.
- Po zaprojektowaniu felgi przeprowadza się pierwsze symulowane testy wytrzymałościowe, najpierw w środowisku wirtualnym. Pozwalają one na wykrycie elementów (najczęściej ramion) poddawanych zbyt dużym obciążeniom. Konstruktor zmienia kształt albo rozmieszczenie ramion tak długo, aż naprężenia znikną i cała felga będzie obciążana równomiernie.
- Kolejny krok to produkcja próbnej serii felg i poddanie ich realnym testom wytrzymałościowym. W tym przypadku również korzysta się z czujników i narzędzi komputerowych, aby sprawdzić, czy określone elementy felg aluminiowych nie są narażone na podwyższone obciążenia. Jeśli są, trzeba je przekonstruować.
- Dopiero po wyeliminowaniu wszystkich problemów, felgi aluminiowe trafiają do produkcji.
Sam proces projektowania felg aluminiowych jest zdecydowanie dłuższy, a przez to bardziej kosztowny. Materiał do produkcji felg aluminiowych jest droższy, niż stal walcowana do produkcji felg stalowych. Mamy już dwa powody, dla których felgi aluminiowe są droższe. Ale to nie wszystko.
Aluminiowe felgi mają grubsze profile ścianek i inną, bardziej solidną konstrukcję, aby zapewnić im większą wytrzymałość. To znów oznacza wyższą cenę.
Aluminiowe felgi – cena jest wyższa także ze względu na proces produkcji
Pamiętamy, jak przebiega proces produkcji felg stalowych? Wytłacza się je z arkuszy blach, za pomocą pras hydraulicznych. A potem spawa, konserwuje i maluje proszkowo.
W przypadku felg aluminiowych proces produkcji jest znacząco bardziej skomplikowany. A przez to droższy. Wystarczy spojrzeć na samą konstrukcje felgi aluminiowej – mnóstwo ramion, o odpowiednich kształtach, elementy dekoracyjne, ozdobny lakier. To wszystko wymaga dużej precyzji wykonania.
Jak produkuje się felgi aluminiowe? Stosowanych jest kilka metod.
- Najtańsze felgi aluminiowe produkowane są metodą odlewu grawitacyjnego. Formę wypełnia się stopem materiału z metali lekkich, a następnie obrabia się do uzyskania odpowiedniego efektu. Ten rodzaj felg nie charakteryzuje się wysoką wytrzymałością.
- Najczęściej felgi aluminiowe produkuje się metodą odlewu niskociśnieniowego. W tym przypadku do właściwego „rozmieszczenia” stopu aluminium wewnątrz formy, stosowany jest strumień powietrza pod niezbyt dużym ciśnieniem. Następnie felgi poddaje się wygrzewaniu w gorącym powietrzu i powolnemu schładzaniu. Na koniec felgi są kierowane do obróbki i nawiercania otworów montażowych. Ten sposób produkcji jest najbardziej optymalny – pozwala na uzyskanie dobrego produktu przy średnich kosztach produkcji.
- Najdroższe są felgi kute, albowiem proces ich produkcji jest bardzo pracochłonny i kosztowny. Niemniej jednak w tym procesie, w którym wykorzystuje się walec aluminium, powstają najbardziej wytrzymałe alufelgi.
- Najnowsza metoda produkcji felg to tzw. flow forming. Polega ona na podgrzewaniu stopu aluminium w specjalnej maszynie i jego wirowaniu, w trakcie którego jest on dociskany przez rolki formujące. Rolowanie felg (to inna nazwa flow forming) to proces, który pozwala na uzyskanie felg o jakości felg kutych, przy zastosowaniu znacznie tańszego i szybszego procesu produkcji.
Już wiemy, jak produkowana jest aluminiowa felga.
Podsumowując: cena finalna tego zaawansowanego technicznie produktu zawiera w sobie koszty długotrwałego projektowania, wymagającego testowania, drogich materiałów i skomplikowanego procesu produkcji, a także wykończenia.
Czy już wiecie, dlaczego felgi aluminiowe są droższe od felg stalowych?
A czy wiecie o tym, że w naszym kraju felgi aluminiowe są bardzo popularne? Jakie marki są u nas obecne?
Aluminiowe felgi w Polsce - co jest znane i popularne?
Popularne są nadal felgi tzw. fabryczne, sygnowane logo producentów pojazdów. One mają swoich zwolenników. Jednak wobec mnogości i atrakcyjności felg. tzw. aftermarketowych, zdecydowanie szersza oferta dotyczy właśnie nich. Znajdziemy je na licznych stronach sklepów internetowych, platformach oraz pozostających w mniejszości sklepach umożlwiających wybór na podstawie ekspozycji własnej. Przykładowe marki obecne na naszym rynku to (alfabetycznie): Borbet, Brock, Carmani, Diewe Wheels, Keskin Tuning, MAM Leichtmetallräder, Oxigin, RC-Design.
Zaskoczeni? Mamy nadzieję, że tak.
Gdzie kupić felgi aluminiowe wysokiej jakości?
W naszym kraju działa wiele dobrych firm, które oferują felgi aluminiowe cenionych producentów, polskich i zagranicznych.
W wiodących na rynku firmach, takich jak Felgeo, możesz korzystać ze specjalnych wyszukiwarek, które pomogą Ci dobrać felgi do konkretnego modelu auta. Możesz liczyć na to, że wszystkie oferowane produkty to felgi wysokiej jakości. Felgeo dysponuje dodatkowo sklepem stacjonarnym, imponującą ekspozycją i jeszcze bardziej imponującym magazynem. Całość pozwala na zakup „od ręki” spośród dostępnych sezonowo nawet do 50.000 felg. Tu prym wiodą marki: Carbonado, Seventy9 i Wrath Wheels – w tym modele wykonane w technologii Flow forming.
Jakie są Wasze doświadczenia z felgami aluminiowymi? Czy planujecie wymienić swoje felgi stalowe na aluminiowe? Zapraszamy do komentowania.