• Ikona bezpiecznych zakupów

    Bezpieczne zakupy

  • Ikona furgonetki

    Wysyłka w 24h

  • Ikona pędzącego czasu

    Najszybsza oferta w Polsce

  • Ikona dymka czatu z gwiazdką

    Milion zadowolonych klientów

Darmowa dostawa od 70,00 PLN

Dodaj produkty podając kody

Dodaj plik CSV
Wpisz kody produktów, które chcesz zbiorczo dodać do koszyka (po przecinku, ze spacją lub od nowej linijki). Powtórzenie wielokrotnie kodu, doda ten towar tyle razy ile razy występuje.

Chcesz sam wymienić koła? Unikaj tych rzeczy, jeśli nie chcesz pożegnać się z felgami

2023-04-14
Chcesz sam wymienić koła? Unikaj tych rzeczy, jeśli nie chcesz pożegnać się z felgami

Samodzielna wymiana kół jest jak najbardziej możliwa, za wyjątkiem sytuacji, które wymieniamy w dalszej części naszego artykułu.

Zawsze pamiętaj o tym, że stan kół (felg oraz opon) ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów i innych użytkowników drogi. Felgi (felgi stalowe lub felgi aluminiowe) stanowią kręgosłup całego koła. Z jednej strony utrzymują one oponę, a z drugiej pozwalają na zamocowanie koła do piasty. Uszkodzone albo źle zamontowane felgi samochodowe to ogromne niebezpieczeństwo. Podobnie, jak uszkodzone albo zużyte opony. Pamiętaj, że od stanu opon zależy droga hamowania, szybkość reakcji auta na ruchy kierownicą, a także sprawne przenoszenie siły napędowej. Dlatego, jeśli nie czujesz się na siłach, nie masz odpowiednich narzędzi i miejsca do wymiany - zleć to fachowcom.

W jakich sytuacjach samodzielna wymiana koła w samochodzie może okazać się utrudniona lub niemożliwa?

Pamiętaj o tym, że są auta, w których samodzielna wymiana koła, w tym zapasowego, może nie być taka prosta.

Jakie to pojazdy?

  • Samochody z bezpośrednim systemem kontroli ciśnienia w oponach TPMS. System bezpośredni to taki, w którym ciśnienie mierzone jest w czasie rzeczywistym przez czujniki ciśnienia. Czujniki wyposażone są w dedykowane zawory, gumowe lub aluminiowe. W autach wyposażonych w ten system konieczne może być programowanie czujników po zamontowaniu nowych opon lub ich adaptacja, gdy dokonujemy zamiany zestawu kół lub choćby zamieniamy ich położenie na osi przedniej i tylnej. Do tego w większości przypadków niezbędny jest specjalny programator TPMS.
  • Samochody z oponami typu run flat. Powód – jak wyżej, system TPMS, bezpośredni. Jeśli masz auto z oponami run-flat i doszło do przebicia, nie możesz zamontować koła zapasowego (nie ma go w aucie). Po przebiciu takiej opony musisz dojechać na niej do warsztatu, jadąc z określoną przez producenta pojazdu prędkością, z reguły do 70-80 km/h.

Oczywiście, mogą też zdarzyć się sytuacje, w których nie możesz wymienić koła, albowiem nie będziesz w stanie odkręcić śrub lub nakrętek mocujących. Jeśli zostały one dokręcone w warsztacie za pomocą klucza udarowego, a do tego jeszcze trochę skorodowały – może się zdarzyć tak, że nie uda Ci się ich zdemontować za pomocą zwykłego klucza.

Możesz wymienić kompletne koła (felgi z oponami). Ale nigdy samodzielnie nie wymieniaj opon. Samodzielna wymiana opon jest możliwa tylko w warunkach warsztatowych, z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi i urządzeń.

Samodzielna wymiana kół – czego unikać, aby nie uszkodzić felg?

Jeśli chcesz samodzielnie zamontować koła z oponami sezonowymi i masz opony z bieżnikiem kierunkowym lub asymetrycznym – koniecznie zwrócić uwagę na napisy na bokach opon. Znajdują się tam specjalne oznaczenia, które opisują kierunek toczenia (przy jeździe do przodu – w formie strzałki i napisu Rotation). Ponadto, w przypadku opon z bieżnikiem asymetrycznym, należy zwrócić uwagę na oznaczenia OUTSIDE i INSIDE. Informują one o tym, po której stronie powinna znaleźć się dana strona opony. Jest to bardzo ważne dla właściwego działania opon.

Jak nie uszkodzić felg w trakcie samodzielnego montażu? Przede wszystkim musisz pamiętać o delikatnych felgach aluminiowych. Chroń ich zewnętrzne powierzchnie przed zarysowaniem. W jaki sposób? Nigdy nie przesuwaj felg po ziemi albo podłodze garażu, gdy dotykają one podłoża stroną zewnętrzną. W trakcie montażu uważaj, aby nie uderzyć ich kluczem. Delikatnie umieść klucz na nakrętce lub główce śruby mocującej, dociśnij go i wtedy dokręcaj.

Pamiętaj, że do montażu felg aluminiowych stosuje się śruby do felg o odpowiednim kształcie łba: stożek, kula, płaska podkładka, ruchoma. Chodzi tu o kształt dolnej części śruby lub nakrętki, która dociska felgę do piasty koła. Zastosowanie niewłaściwych śrub lub nakrętek może spowodować uszkodzenie felg. A poza tym będzie niebezpieczne – felgi nie będą zamontowane z właściwą siłą.

Stosuj bezpieczne, markowe nakrętki do felg aluminiowych/stalowych, albo markowe śruby do felg, w zależności od zastosowanej technologii przez producenta auta.

Do właściwego montażu śrub lub nakrętek powinieneś użyć klucza dynamometrycznego. Im dłuższe jego ramię, tym wygodniejsza praca. Warto sprawdzić, z jaką siłą powinny być dokręcone śruby mocujące koła w Twoim aucie. Nie zapomnij także o kontroli mocowania kół. Ogólnie przyjęte zalecenia wskazują, aby wykonać ją po przejednaniu dystansu 100-200 km od montażu.

Pamiętaj o tym, aby po pewnym czasie odwiedzić wulkanizatora (raz w roku), w celu wyważenia kół. Jest to ważna kwestia, albowiem odpowiednio wyważone koła nie będą generowały niepotrzebnych drgań. Warto także wymienić raz w roku zawory. Zwykłe, czy też dedykowane do bezpośredniego systemu TPMS.

O czym warto pamiętać przy samodzielnej wymianie kół?

Stosuj tylko felgi i opony, które mają rozmiar zgodny z zaleceniami producenta samochodu (rozmiar zalecany albo optymalny). Stosowanie rozmiarów innych niż zalecane może spowodować problemy z właściwą pracą układu kierowniczego oraz zawieszenia. Możesz doprowadzić do zniszczenia felg, a także do wypadku.

Po montażu dokładnie sprawdź ciśnienie w oponach. Jeśli masz felgi aluminiowe to na przykład wykorzystujesz opony niskoprofilowe. Jeśli nie masz systemu TPMS, możesz nie zauważyć większego ubytku powietrza. A wówczas łatwo uszkodzić felgi aluminiowe i skrzywić je, jadąc ze zbyt niskim ciśnieniem.

Nigdy nie montuj felg aluminiowych uszkodzonych, z pęknięciami, albo felg skrzywionych. Niektóre uszkodzenia można naprawić. Skrzywione felgi można wyprostować. Przy naprawach należy jednak zachować zdrowy rozsądek i powierzać te czynności specjalistom. Gdy w danym przypadku określą, że naprawa nie jest możliwa lub zagraża bezpieczeństwu, zrezygnuj z niej. Bezpieczeństwo ponad wszystko, zakup nowej felgi jest rozsądniejszym wyborem.

Pamiętaj o tym, aby zabezpieczyć rysy defekty (rysy, otarcia, odpryski) na felgach aluminiowych przed montażem. Jak? Wystarczy wosk, preparat ceramiczny itp. Oczywiście, po umyciu i osuszeniu. Pamiętaj, że każdy taki defekt może oznaczać szybki atak korozji.

Podczas montażu kół pamiętaj, aby odpowiednio ustawić podnośnik i podeprzeć go w miejscu na płycie podłogowej, które jest wyznaczone przez producenta samochodu. Dla własnego bezpieczeństwa podłóż stare koło (np. zapasowe) pod bok auta, za podnośnikiem. Jeśli jest taka możliwość użyj bardziej specjalistycznych narzędzi, np. klinów pod koła i tzw. kobyłek.

Warto także stosować opony z rantem ochronnym, który zabezpiecza felgi aluminiowe przed bocznymi otarciami.

Chcesz kupić nowe felgi? Odwiedź Felgeo!

W ofercie Felgeo znajdziesz najlepsze felgi samochodowe. Firma ma w swojej ofercie alufelgi i stalówki, dostarczane przez cenionych producentów. Dobierz felgi, korzystając z precyzyjnej i wygodnej wyszukiwarki (także dla konkretnego modelu auta). Wybierz odpowiedni styl.

Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1452 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-12-24
Wszystko ok
2024-12-03
ok.
pixelpixelpixelpixelpixel