Chcesz dobrać nowe felgi do auta? Rozszyfruj czym jest otwór centralny

2023-05-08
Jeśli chcesz odpowiednio dobrać felgi do swojego samochodu, musisz dobierać je w zgodzie z szeregiem parametrów. Jednym z nich jest otwór centralny felgi. W naszym poradniku odpowiemy Ci na pytanie, czym jest otwór centralny, jakie ma oznaczenia, jak wpływa na dobór felgi do samochodu i jak go zmierzyć. Odpowiemy także, czy można coś zrobić, jeśli otwór centralny jest zbyt duży albo zbyt mały.
Chcesz dobrać nowe felgi do auta? Rozszyfruj czym jest otwór centralny

Zawsze pamiętaj o tym, że koła jezdne (felgi plus opony) mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zarówno Twoje, jak i Twoich pasażerów oraz innych użytkowników drogi. Zawsze stosuj się do wymagań producenta samochodu, który określa, jakie rozmiary felg i opon można stosować w danym samochodzie.

Otwór centralny – gdzie go znaleźć?

Koło jezdne (felga plus opona) mocowane jest zawsze do piasty koła. Piasta koła mocowana jest z kolei do zwrotnicy. W piaście koła znajduje się łożysko, które umożliwia obracanie się koła. We współczesnych samochodach coraz częściej stosuje się piasty zintegrowane z łożyskami kół. Piasta może mieć gwintowane otwory – wówczas felgę przykręca się do piasty za pomocą śrub do felg. Piasta może mieć też wbudowane śruby, wówczas felgę przykręca się za pomocą nakrętek do felg.

Pośrodku piasty (od strony zewnętrznej samochodu) znajduje się wypukły, metalowy czop. W jego centralnej części jest zamontowana nakrętka centralna z podkładką. Chroni ona łożysko, zamontowane we wnętrzu piasty. Czop piasty ma określoną średnicę.

A teraz spójrz na dowolną felgę. Może to być felga aluminiowa albo felga stalowa. Spójrz na jej środek. Pośrodku felgi znajduje się otwór, który jest odpowiednio wyprofilowany i wzmocniony. To właśnie otwór centralny.

Otwór centralny musi idealnie pasować na czop piasty koła. Dzięki temu koło jezdne jest zamocowane w bezpieczny sposób. Jak doskonale wiesz, koła jezdne to jedyne elementy auta, zapewniające mu kontakt z nawierzchnią. Otwór centralny zapewnia odpowiednie wyśrodkowanie felgi samochodowej podczas montażu. Nie można tego zrobić tylko i wyłącznie przy pomocy śrub lub nakrętek montażowych.

Poza tym czop piasty koła i otwór centralny ułatwiają wymianę kół, na przykład po przebiciu. Felgę koła „zawiesza się” na czopie piasty, odpowiednio ustawiając otwór centralny. Następnie wystarczy odpowiednio ustawić felgę, by móc wkręcić śruby mocujące. W przypadku piast z wbudowanymi śrubami, jest to jeszcze łatwiejsze. Odpowiednie ustawienie felgi zgodnie ze śrubami i czopem piasty pozwala na łatwy i szybki montaż koła.

Jakie oznaczenia ma otwór centralny?

Stosuje się takie oznaczenia jak DIA, d, OC lub HUB. Niekiedy po prostu pisze się: średnica otworu centralnego.

  • Średnica otworu centralnego wyrażana jest w milimetrach (przykładowo w 15 – calowych felgach do popularnego auta kompaktowego, średnica otworu centralnego wynosi 63,3 mm).
  • Średnicę otworu centralnego mierzy się za pomocą suwmiarki.

Co zrobić, jeśli otwór centralny jest za mały?

Jeśli otwór centralny jest za mały (ma za małą średnicę), powinno się w danym samochodzie zastosować inne, odpowiednio dobrane felgi. Rozwiązaniem alternatywnym są tarcze dystansowe, pozwalające na zmianę tego parametru. Ale w tym poradniku pomijamy te kwestie.

Uwaga! Czasami w takiej sytuacji stosuje się rozwiercanie otworu centralnego do odpowiedniej średnicy. Radzimy, aby unikać takiego rozwiązania! Jest to skrajnie niebezpieczne i ingeruje w fabryczną konstrukcję felg aluminiowych oraz stalowych. A co za tym idzie, zmniejsza ich fabryczną wytrzymałość. Dodatkowo, w przypadku felg stalowych takie działanie powoduje szybki atak korozji w newralgicznym miejscu, jakim jest otwór centralny. Odpowiedni dobór felg eliminuje takie problemy, jak zbyt mały otwór centralny.

Co zrobić, jeśli otwór centralny jest za duży?

Zalecamy, aby odpowiednio dobierać felgi stalowe i alufelgi. Dzięki temu nie będzie jakichkolwiek problemów ze zbyt dużym otworem centralnym.

Ale jest też rozwiązanie alternatywne, które pozwala na montaż felg, w przypadku zbyt dużego otworu centralnego. Można wtedy zastosować nakładki centrujące (znane także jako pierścienie centrujące). To nakładki na czop piasty, których zadaniem jest wypełnienie przestrzeni pomiędzy ściankami otworu centralnego, a ściankami czopu piasty koła. Należy zwrócić szczególną uwagę na jakość wykonania pierścieni centrujących a także na to, z jakiego materiału zostały wyprodukowane. Możemy znaleźć pierścienie centrujące wykonane z odpowiednio wytrzymałego tworzywa sztucznego lub ze stopu aluminium. Takie warto stosować, albowiem gwarantują one bezpieczeństwo i trwałość.

Przykład: popularny pierścień centrujący do wielu modeli aut pozwala na montaż felg aluminiowych z otworem centralnym felgi o średnicy 66,6mm, gdy średnica czopa piasty wynosi 57,1mm. Taka średnica czopa piasty jest charakterystyczna dla wielu popularnych modeli aut niemieckich (zapewne ze względu na stosowanie części od jednego dostawcy piast na pierwszy montaż).

Kup dobre i bezpieczne felgi w Felgeo!

Jeśli chcesz kupić markowe, dobre jakościowo i bezpieczne felgi samochodowe – skorzystaj z oferty Felgeo. Felgi aluminiowe, zakupione w Felgeo, dobierzesz w odpowiedni sposób, korzystając z rozbudowanej wyszukiwarki. Felgeo oferuje felgi z certyfikatami bezpieczeństwa, pochodzące od sprawdzonych, światowych producentów. Sprawdź ofertę Felgeo - tutaj na pewno znajdziesz swoje nowe felgi!

W ofercie Felgeo znajdziesz także akcesoria montażowe wysokiej jakości: pierścienie centrujące z wytrzymałych materiałów, tarcze dystansowe, śruby do felg i nakrętki do felg.

Zaufane Opinie IdoSell
4.81 / 5.00 1381 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-15
SUPER
2024-10-25
profesjonalna obsługa
pixelpixelpixelpixelpixel